Czym jest gra scenariuszowa?
Gra scenariuszowa jest zwykłą mapą Supremacy 1914 wzbogaconą o dodatkowe elementy fabularne i scenariuszowe takie jak: nazwy władców z określonego okresu historycznego portrety władców z określonego okresu historycznego unikatowe tytuły władców system wyborów (dzieli się na: jawny - gazeta i tajny - PW na mapie) umiejscowienie scenariusza mapy w danym okresie historycznym odgrywanie i rekonstruowanie na mapie i w gazecie wydarzeń z okresu historycznego w którym dane państwo lub mapa się znajduje klimatyczne artykuły w gazecie realnie wpływające na sytuację na mapie oferty handlowe oparte o gazetę unikatowe nazwy jednostek bojowych oraz przydzielanie do poszczególnych Grup Armii generałów prowadzenie w swoim państwie określonego przez nas systemu politycznego
Gra scenariuszowa może odbywać się na dowolnej mapie Supremacy 1914, jednak ogólnie przyjęte jest, że najlepiej nadaje się do tego mapa "Wielka Wojna" z uwagi na największą ilość dostępnych miejsc (31) i prowincji (368). Na drugim miejscu plasuje się mapa Bliski „Wschód 1914” (potocznie: Afryka), która jest jednak rzadziej używana z uwagi na spore ograniczenie jakim jest próg rangowy (Porucznik).
Każda gra scenariuszowa posiada swoją nazwę i hasło a dostęp do niej jest ograniczony. Ze względu na dostępność gry scenariuszowe można podzielić na: Otwarte - dostęp do nich ma każdy gracz (bez względu na rangę), który zapisze się w odpowiednim wątku dotyczącym gry na forum Supremacy. Otwarte z rangą - dostęp do nich ma każdy gracz posiadający określoną rangę w grze, który zapisze się w odpowiednim wątku dotyczącym gry na forum Supremacy. Otwarte z akceptacją Regulaminu - dostęp do nich ma każdy gracz (bez względu na rangę), który zapisze się w odpowiednim wątku dotyczącym gry na forum Supremacy i zaakceptuje w nim Regulamin danej gry. Otwarte z rangą i akceptacją Regulaminu - dostęp do nich ma każdy gracz posiadający określoną rangę w grze, który zapisze się w odpowiednim wątku dotyczącym gry na forum Supremacy i zaakceptuje w nim Regulamin danej gry. Zamknięte wewnętrzne - dostęp do nich ma każdy gracz, który zapisze się w odpowiednim wątku dotyczącym gry na forum Supremacy i zostanie zaakceptowany przez organizatora mapy. Zamknięte wewnętrzne z rangą - dostęp do nich ma każdy gracz posiadający określoną rangę w grze, który zapisze się w odpowiednim wątku dotyczącym gry na forum Supremacy i zostanie zaakceptowany przez organizatora mapy. Zamknięte zewnętrzne - dostęp do nich ma każdy gracz, który otrzymał zaproszenie do gry przez organizatora mapy. Musi spełniać on określone warunki (jak np. ranga, umiejętności, akceptacja i zrozumienie regulaminu), których wymaga od niego organizator gry.
Można rozróżnić ponadto kilka odrębnych typów gier scenariuszowych:
ONZ - jeden z najstarszych i najczęściej spotykanych typów gier scenariuszowych. Występuje w bardzo wielu wariantach. Ich wspólną cechą jest istnienie Rady. Przykłady: ONZ 1-6, ONZ by WybraniecLosu, ONZ by Mr.Swiss, ONZ by Galbatroxix, Współczesne ONZ by Bodziox666.
Średniowiecze - to również jeden z najstarszych typów gier scenariuszowych, którego korzenie sięgają pierwszej połowy 2012 roku. Ich wspólną cechą jest okres historyczny w jakim się rozgrywają oraz ograniczenia w produkcjach sprzętu i budynków. Przykłady: Średniowiecze by Mr.Garrett i Sucharski, Średniowiecze by pavloslepaul, Średniowiecze by Defous, Mr.Garrett i Foxmacy, Średniowiecze by Pawlosky.
Liga Narodów - to jeden z odłamów ONZ. Powstał w 2012 jako ulepszona wersja nietrafionych wówczas gier ONZ. Cechy, które wyróżniają ją od zwykłego ONZ jest szczegółowy i usprawniony regulamin i system wojen oraz przeznaczenie mapy dla graczy bardziej doświadczonych w grach scenariuszowych. Przykłady: LN 1-4 by Defous.
I/II Wojna Światowa – bardzo popularny typ gry scenariuszowej odbywający się w ściśle określonych ramach czasowych. Wspólną cechą tego typu gier jest silny nacisk na fabułę i klimat rozgrywki oraz duża ilość jednostek biorących udział w potyczkach na mapie. Przykłady: IWŚ by Don Javert, IIWŚ 1&2 by Defous, IIWŚ by Nichael.
Historyczna - obejmuje wszystkie gry scenariuszowe odbywające się w okeślonych ramach czasowych i posiadające silny nacisk na fabułę i klimat gry, które jednocześnie nie odbywają się w czasach średniowiecza, I lub II wojny światowej oraz nie posiadają cech wyłącznie typowych dla ONZ czy LN. Przykłady: Wojna Secesyjna by Sensi Smoker i James Braddock, 2100 by Bodziox666, Nowożytna by Pius XIII.
Role-Play – to typ gry scenariuszowej bardzo zbliżony do historycznej z tym wyjątkiem, że nie odbywa się on w ściśle określonych ramach czasowych. Niektóre gry z tego typu posiadają rozbudowane zasady łączące w sobie elementy innych typów gier. Przykłady: Polski Role-Play by Faz.
Czatowa (lub czatówka) – bardzo popularny rodzaj gry scenariuszowej posiadający jednak najmniej cech jakie typowa scenariuszówka powinna posiadać. Cechą odróżniającą ją od innych map są gracze, którzy biorą w niej udział: są to najaktywniejsi użytkownicy czatu wybierani bez względu swój na poziom gry. Tworzy to unikalny i spotykany tylko na czatówkach klimat, często i chaos. Zapisy do rasowych czatówek odbywają się na zasadzie „Zamknięte zewnętrzne” – organizator sam wybiera najaktywniejsze osoby z czatu i zaprasza na mapę wyłącznie na nim. Przykłady: Czatowa 1&2 by Defous, Czatowa by Klausberg, Czatowa by Sucharski.
Jeżeli ktoś ma jakiekolwiek pomysły i zastrzeżenia odnośnie powyższych treści niech skontaktuje się ze mną poprzez grę lub Skype.
|